måndag 25 april 2016

Varför samarbeta?

"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin förmåga att fungera enskilt och i grupp" Lpfö98/2010

I fredags var det dags för städning av avdelningen bland annat göra iordning vår bygg- och konstruktions hörna.


Förra vecka fick vi våra tegelstenar av wallpapp som vi hade beställt för mer än en månad sedan!
Barn visade mycket intresse och undrade hur vi skulle kunna bygga de 40 st platta kartonger. Vi hade beskrivning med bilder av de olika steg att följa för att bygga de. Det var lite krångligt. Vi provade och provade, hjälptes åt att komma med på olika förslag ... och efter några minuter så kunde vi, Äntligen!


Barn upptäckte att man behövde vara minst två för att kunna vika klossarna!


Barn: "Håll i! så jag kan vika in den andra sidan"


Barn: "Det är lite svår. Det går inte! Vi behöver en till som hjälper"


Barn: "Jag kan hjälpa! Jag håller här och ni viker in samtidigt"
Barn: "Vi klarade!"


Varför samarbeta? Samarbete skapar närhet och gemenskap, medkänsla och osjälviskhet.

Det ligger mycket  på hur vi uppfostrar barn och vad vi väljer att lära våra barn. 
Man samarbetar bäst när man är beroende av varandra och om man har ett gemensamt framtid mål. 
Barn uppfattade att det var svårt att bygga själv och då gällde det att samarbeta för att snabbt kunna bygga och sedan leka med klossarna.


Barn: "Vi kan bygga med rör, tegelstenar och plankor"


Barn:"Och så här ska den vara. Oj, det var lite svårt."


Barn: "Den här är en säng"
Pedagog: "Aha, Ska du ligga på?"


Barn: "Nej, under. Så här ska jag sova!"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar