tisdag 1 mars 2016

Barn ritar av Edsbergs centrum

Vid en morgonsamling ställde vi några frågor till barn för att kunna ta reda på hur mycket erfarenhet de hade av Edsbergs centrum, Vilka affärer finns? Vad säljs i dessa affärer? Hur de ser ut?
Barnen pratade om ICA, blå affären, slush affären, leksaksaffären, grönsaksaffären, blomaffären, m. m.
När vi bad barnen beskriva var de affärerna låg för att vi inte riktigt visste vilka affärer de menade, beskrev de hur man kunde gå dit. Sedan föreslog ett barn att vi tillsammans kunde gå till "ICA" för att de skulle kunna visa till oss vilka affärer de menade.
Barn: "Det här är grönsaksaffären! Här man kan köpa frukt och grönsaker"
Barn 1:"Den här är blå affären!"
Barn 2: "Här kam man köpa godis och leksaker"
Barn 1: "Det här är inte leksaksaffären! Det är den andra där man kan köpa slush"
Barn 2: "Ja, här finns det också leksaker"
Vår utmaning till barnen var att rita i svart och vitt det de såg på Edsbergs Centrum.

Barn: "Jag behöver vända om mig för att kunna rita ICA. När jag sitter så ser jag inte ICA"
Barn 2: "Jag ska rita ett hus som har flera våningar"

Barn:"Jag ritar fontän och i mitten finns det fyra stenar"
Barn:"Jag har ritat blomaffären och nu ska jag rita ICA. Titta! där är ICA och den ligger mittemot blomaffären"
Barn:"Jag ritar ICA och när vi kommer tillbaka till förskolan så ska jag färglägga min teckning för att jag behöver röd och vitt.  ICA är röd och vitt"
Barn: "Ser du? Det stämmer, det finns fyra stenar, tre stora och en lite"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar