torsdag 25 februari 2016

Språket och multimodalitet

Hur barn kommunicerar sig?
Barn använder olika uttryckssätt för att kommunicera sina tankar, idéer, erfarenheter och upplevelser. De använder ord, gester, bild, färg och text i sin kommunikation.
"Jag har ritat en monster, han har en tandborste och ett glas vatten. Han borstar sina tänder."
Vad är läsande och skrivande på förskolan?
Barns ritande är en form av skriftspråk. Barns teckningar uttrycker och representerar en idé.
En tanke eller idé kan man föra fram både muntlig och skriftlig.
Vi som redan kan det formella skriftliga språket använder oss av alfabetet och "ritar" ordet "M O N S T E R" för att symbolisera det språkliga språket. Och barn "skriver" en bild för att symbolisera det språkliga språket.
Därför inser vi att man kan också säga att man "ritar" bokstäver och "skriver" bilder.
"Jag har ritat bokstavslandet, jag skrev massor av bokstäver"
Vi väljer att se barn som kompetenta skriftspråksanvändare, som medverkande och medproducerande. Vi tar barns skriftliga handlingar på allvar för att kunna stimulera dem att utforska det skriftliga språket.
"Det här är en regnbåge, det är svart i himlen för att det regnar jätte mycket"
"Titta! Jag har ritat en A"
Barns erfarenheter, tankar och idéer präglas i deras teckningar. De är kompetenta! och vi kommer att fortsätta stödja de i deras utforskande och lärande.

3 kommentarer:

  1. Underbart att se! Älskar monstret som ska borsta tänderna. :)

    SvaraRadera
  2. Härlig beskrivning av barns närmande till och utforskande av skriftspråket!

    SvaraRadera
  3. Härlig beskrivning av barns närmande och utforskande av skriftspråket!

    SvaraRadera